Plastové okná (rám aj krídlo z plastu) sa začali vyrábať začiatkom 50 rokov 20. storočia. Profil bol jednokomorový a bez výstuhy. Pre jednoduchosť výroby a obľube používania plastov v 60 rokoch sa plastové okná začali rýchlo šíriť. Po energetickej kríze v 70 rokoch prišli na trh okná z viacerými komorami a kedže kvôli úsporám sa začali používať aj dvojsklá okno bolo zrazu ťažšie a bolo ho potrebné vystužiť. Výstuha pomáhala v pevnosti okna ale aj zabraňovala deformáciám z tepla. (Podrobnejšie o historii sa dočítate v článku tu.)
V súčasnej dobe máme doma (viac ako 90% domácnosti) plastové okno z troma alebo až ôsmimi komorami, z pozinkovanou oceľovou výztuhou.
Rám okna je namontovaný do stavebného otvoru pomocou kotiev (oceľový, pozinkovaný a perforovaný pliešok), alebo pomocou turbo-skrutiek. Pri montáži pomocou turbo-skrutiek sa nesmie kotviť spodná časť, lebo pri tvorbe kondenzátu v oknách sa voda dostane cez otvory pod okno, do steny. (Čo určite nie je žiadúce.)
Dve chyby, ktoré sa pri servise okien nedajú odstrániť a okná sú tým pádom akoby nefunkčné, alebo ťažko nastaviteľné.
Prvá chyba – nekvalitná výroba
Krídla sú vyrobené väčšie (to je ten lepší problém), alebo menšie. Rozdiel medzi otvorom v ráme a vonkajším rozmerom krídla (šírka aj výška) má byť 24 mm presne. Je samozrejme že je tam nejaká tolerancia, nastavovacie prvky sa dajú nastaviť o 3 mm od stredu vľavo aj vpravo. Toto však stačí, ak toleranciu pri výrobe okna pokazili o 2 milimetre, ale ak máte krídlo okna alebo balkónových dverí o 5 mm mimo rozmeru tak pri väčšom krídle okno počas teplých dní máte problém zatvoriť, alebo ak to krídlo máte menšie tak počas chladných dní vidíte skrz. Je to dôvod na reklamáciu počas celej životnosti okna z dôvodu nefunkčnosti výrobku (okno oddeľuje vonkajší priestor od vnútorného, ak je krídlo menšie neplní okno tento účel). (Nutné volať servisného technika, ktorý posúdi čo je možné urobiť.)
Druhá chyba – nekvalitná montáž
Pri rekonštrukciách sa nové okno zameriava z nejakým predpokladom, že pri vyberaní starého okna vznikne nejaký otvor, ktorý sa upraví pre osadenie nového. Ak vzniknú oveľa väčšie otvory, musia sa vyspraviť a okno osadiť, ale nie je čas lebo……
STN norma jasne hovorí ako sa má okno osadiť a podložiť rám pri osadení, samozrejme po celom obvode. Vyspravenia sú čerstvé, okno sa osadí, upevní a zapení montážnou penou. Prejde zopár hodín a krídla už máte osadené. A čo sa stane? Okná posadajú – čerstvé vyspravenia pri veľkých otvoroch pracujú, nedokonalé podloženie rámu podľa normy. Krivé rámy – turbo-skrutka, alebo kotva je pretiahnutá, dole je to nedotiahnuté a iné nedostatky, ktoré sa bohužiaľ niekedy prejavia po pár rokoch (a firmu hľadáte márne). Problém nastane, ak cez krídlo prefukuje, ale krídlo sa už nastaviť nedá. Rám je tak krivý, mimo osy, že nie je možné nastaviť krídlo pomocou nastavovacích prvkov. Je možné niekedy prispôsobiť krídlo rámu, ale vtedy je potrebné vypodložiť sklo inak ako je predpísané. (Nutné volať servisného technika, ktorý posúdi čo je možné urobiť.)